La tornada a l'escola després d'un període de vacances prolongat pot ser un moment de gran ansietat per a molts infants. Aquesta ansietat pot manifestar-se de diverses maneres i ser causada per múltiples factors. Les famílies han d'estar alerta els dies abans de tornar a l'escola per ajudar-los a tenir una transició saludable. Per a la majoria dels infants, aquesta ansietat desapareix a mesura que avança l'any escolar, però caldrà parar especial atenció a aquells nens i nenes que ja presenten dificultats acadèmiques i/o socials, ja que poden anticipar situacions a l'escola que ells perceben com a amenaçadores.
Vegem, en primer lloc, perquè els infants senten ansietat en tornar a l'escola.
1. Canvis en la rutina: Després de dos mesos de vacances, els nens/es s'acostumen a una rutina més relaxada i menys estructurada. El canvi abrupte a una rutina escolar pot ser aclaparador per a molts, sobretot per als que tenen més dificultats amb els canvis en les rutines (nens i nenes amb trastorn de l'espectre autista, per exemple).
2. Separació dels progenitors: en nens/es més petits, la separació de la família pot causar ansietat. L'ansietat per separació és normal i, encara que generalment disminueix amb el temps, pot ser intensa al principi. Serà important que quan deixem els nens a l'escola, el comiat sigui el més breu possible i que els deixem clar que ens tornaran a veure en acabar la jornada.
3. Expectatives acadèmiques: La por de no complir les expectatives acadèmiques, tant pròpies com dels pares i professors, pot generar ansietat. Els nens poden preocupar-se per les noves assignatures, exàmens i deures.
4. Interaccions socials: Les dinàmiques socials a l'escola, com ara fer nous amics, integrar-se en grups o afrontar conflictes amb els companys, poden ser una font significativa d'ansietat. Si s'han produït episodis d'assetjament previs o experiències negatives en la socialització, el nen o la nena pot sentir-se ansiós davant la perspectiva de tornar.
Com sabem que els nostres fills/es estan ansiosos davant la “tornada a l'escola”?
Com hem esmentat anteriorment, l'ansietat en els infants es pot manifestar de diverses maneres, i no sempre és fàcil d'identificar. A nivell físic, podem apreciar que el nostre fill/a comença a sentir malestar a la panxa, nàusees, canvis a la gana, fatiga i problemes per dormir. La irritabilitat i el plor acostumen ser habituals, així com el rebuig d'anar a l'escola o la cerca d'excuses per quedar-se a casa.
Estratègies i pautes per a les famílies per manejar l'ansietat:
1. Preparació gradual: Començar a ajustar la rutina dels infants uns dies abans de l'inici de classes, incloent canvis en els horaris de son i activitats diàries, pot ajudar a fer la transició més suau.
2. Comunicació oberta: Fomentar un ambient a casa on els infants se sentin segurs per expressar les seves pors i preocupacions. És important escoltar-los i validar-ne les emocions.
3. Ensenyar tècniques de relaxació: introduir als infants a tècniques simples de relaxació, com la respiració abdominal controlada o les visualitzacions d'escenes o llocs positius, els pot ajudar a gestionar l'ansietat i sentir-se més tranquils.
4. Ser un model: que les famílies mostrin entusiasme, optimisme i transmetin tranquil·litat davant del retorn escolar pot ser de gran ajuda. Els infants aprenen per imitació i perceben els estats emocionals dels cuidadors. Parlar-los sobre els aspectes positius de l'escola els pot ajudar a fer un millor afrontament.
5. Buscar suport professional: si observem que l'ansietat del nen/a és greu i persisteix, pot ser útil buscar suport psicològic professional per proporcionar estratègies més específiques.
L'ansietat dels infants al tornar a l'escola és un fenomen comú, però manejable. Comprendre les causes i els símptomes d'aquesta ansietat és el primer pas per ajudar als nens i nenes a enfrontar-se a les seves pors. Amb la preparació adequada, una comunicació oberta i estratègies de maneig apropiades, els petits poden fer una transició exitosa i positiva de tornada a l'escola.
Autora : Elena Villabona ( RBEC)